Nieuws

Juli 2020

Door: Maaike van de Beek

Deze maand staat er een smakelijke blog op de planning! Op donderdag 23 juli van dit jaar heeft de hoogste Duitse rechter, het Bundesgerichtshof, namelijk bepaald dat het Chocolademerk Ritter Sport de enige is en blijft die vierkante chocoladerepen op de markt mag brengen. Zeer waarschijnlijk ben jij ook bekend met de vierkante chocoladerepen van Ritter Sport, maar wat je waarschijnlijk niet wist is dat Ritter Sport een procedure had lopen tegen het andere bekende chocolademerk Milka. Al jaren liep er een rechtszaak tussen deze chocolademerken, afgelopen 23 juli was het aan de rechter om de knoop door te hakken. In deze blog ga ik met jullie de heuse ‘chocolade-oorlog’ kort doornemen. Wat is het verhaal achter deze zaak en hoe heeft het tot een rechtszaak kunnen komen? 

Het merk Ritter Sport bestaat sinds het jaar 1932, sindsdien zijn zij chocoladerepen gaan produceren. Het idee achter deze chocolade repen: een chocoladereep die in je jaszak past zonder te breken, met dezelfde hoeveelheid chocola als een gewone reep. In 1970 kwam Ritter Sport met de slogan ‘vierkant, makkelijk, lekker’.[1] Jaren van zorgeloos chocolade maken gingen voorbij, tot 2010. In dat jaar produceerde de Zwitserse chocoladeconcurrent Milka een vierkante chocoladereep en bracht deze op de markt. Dit zorgde voor ophef bij Ritter Sport. De vierkantjes zijn toch typerend voor hún chocola? Het publiek zou de chocolade nog herkennen zonder het etiket te lezen. Daarbij heeft Ritter Sport de vierkante chocola in 1993 als merk geregistreerd. 

Mondelēz International, het bedrijf achter Milka heeft van deze kwestie een rechtszaak gemaakt.[2] In 2017 heeft de rechter geoordeeld dat Ritter Sport geen rechten kan ontlenen aan de vorm. Chocolade kan je immers in allerlei vormen maken. Deze uitspraak was dus in het voordeel van Milka. Hiertegen is Ritter Sport in hoger beroep gegaan. Uit eerdere jurisprudentie uit het Duitse merkenrecht volgt dat er ook gevallen zijn waarbij bedrijven het alleenrecht kunnen hebben op de vorm van hun chocolade. Een voorbeeld hiervan is het Zwitserse chocolademerk Toblerone, dat een alleenrecht heeft op de zeer herkenbare ‘bergtoppenreep’. Met onder andere dit voorbeeld in het achterhoofd is Ritter Sport in hoger beroep gegaan. Daar was Milka het niet mee eens en daarmee zijn we beland bij het einde van deze chocolade-procedure: de uitspraak van het Bundesgerichtshof, de hoogste Duitse rechter.[3]

De rechter kon van dit hele verhaal gelukkig wél chocola maken en heeft geoordeeld dat Rittersport het alleenrecht heeft op vierkante chocoladerepen. De rechter heeft gezegd in het oordeel dat er bij de consument een bepaalde kwaliteitsverwachting optreedt bij de aanschaf van een vierkante chocoladereep. Dat betekent dus dat Ritter Sport de enige is die vierkante chocoladerepen op de markt mag brengen. 

Voor de mensen die (net als ik) benieuwd zijn naar de precieze motivering van het Bundesgerichtshof; nog even geduld! De uitspraak wordt zeer binnenkort gepubliceerd. 


[1] BBC. (2020, 23 juli). Germany’s Ritter Sport wins square chocolate battle against Milka. Geraadpleegd op 24 juli 2020 op bbc.com.

[2] RTL Nieuws. (2020, 23 juli). Choco-oorlog: Milka en Ritter Sport voeren strijd over vierkante vorm. Geraadpleegd op 23 juli 2020 op rtlnieuws.nl. 

[3] NOS. (2020, 23 juli). Ritter Sport wint ‘chocolade-oorlog’ en behoudt alleenrecht op vierkante repen. Laatst geraadpleegd op 30 juli 2020 op nos.nl.


Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.